A kalcium szerepe a magas vérnyomásban. OTSZ Online - Káliummal a magasvérnyomás ellen

A kálium és a hipertónia

a kalcium szerepe a magas vérnyomásban

Egy tipikus nyugati étrend, melyet magas sófogyasztás jellemez, igen megnöveli a magasvérnyomás, valamint szövődményeinek rizikóját. Az alacsony nátriumbevitel már régóta ismert módja a vérnyomás csökkentésének, azonban újabb tanulmányok arra utalnak, hogy legalább ekkora jelentősége lehet a magas káliumfogyasztásnak.

a kalcium szerepe a magas vérnyomásban

Az erre irányuló tanulmányok eredményeit összegezte McDonough és kutatócsoportja, melyet az American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism a kalcium szerepe a magas vérnyomásban ismertetett. A kálium a neuromuszkuláris junkció, a szívműködés elengedhetetlen eleme, valamint fontos szerepe van a sejtek táplálásában és a bomlástermékeik kiválasztásában is.

a kalcium szerepe a magas vérnyomásban

Mindemellett a csontok anyagcseréjében és a veseműködésben is jelentős feladatokat tölt be. Magas káliumtartalmú ételek között említhetők a tonhal, a lazac, a joghurt, zsírszegény tej, a kesudió, a mandula, a tojás és a korpa. Ezek gyakori fogyasztása csökkentheti a vérnyomást, akár még magas nátriumbevitel mellett is — derül ki az összefoglalóból, mely mind intervenciós, mind populációs, mind kísérleti szintű tanulmányok elemzéseit is feldolgozta.

a kalcium szerepe a magas vérnyomásban

A kálium vérnyomáscsökkentő hatásainak magyarázatára kísérleti patkánymodelleket alkalmaztak; ezen tanulmányokból az derült ki, hogy a szervezet a nátriumion segítségével féken tartja a szérum káliumszintjét. Magas káliumkoncentráció esetében a vesék több sót és következményesen vizet választanak ki, mely növeli a kálium kiválasztását is.

Módosítva: Ha nehezen koncentrál, izomgörcsöket tapasztal, vagy magas vérnyomással küzd, előfordulhat, hogy a szakorvosi kezelésen túl a magnézium bevitel is segíthet.

A magas káliumtartalmú diéta ezáltal vízhajtóként funkcionál, így pedig a kálium alapvető fontosságú a normál vérnyomás fenntartásában. Természetesen a nátriumion is központi szerepet tölt be ebben, azonban a nátriumbevitel csökkentése nem feltétlenül elegendő a vérnyomás szabályozásában.

K2 vitamin és érelmeszesedés

McDonough szerint a magas káliumbevitel egy igen tudatos döntés és odafigyelést igénylő folyamat. Az evolúció során ugyanis az emberiség a magas káliumtartalmú friss gyümölcsök és zöldségek helyett inkább feldolgozott élelmiszereket fogyaszt, melyek magas nátrium- de alacsony káliumtartalmúak és sokkal több sót tartalmaznak, mint amennyire szükségünk lenne.

Mindezek magas nátrium- és alacsony káliumszintet eredményeznek, megnövelve ezzel a magasvérnyomás kialakulásának esélyét.

Az alábbiakban felsoroltak mindegyike jelentős szerepet tölt be az idegrendszer kiegyensúlyozott működésében, idegrendszeri közvetítőként segítik a vérnyomást befolyásoló tényezőket: B1-vitamin másnéven tiaminB3-vitamin niacin—NikotinsavamidB5-vitamin pantoténsavkiemelt fontosságú a B6 piridoxin és B12 cobalamin. A króm hiánya magas koleszterinhez és bizonyos szívbetegségekhez vezethet.

Egy es ajánlás szerint napi legalább 4,7 gramm kálium már elegendő a vérnyomás csökkentéséhez és csökkentheti a nátrium okozta ellenhatásokat, mindemellett pedig még a vesekő kockázatát és a csontveszteséget is mérsékelni képes. A fentiek azért is lenyűgözőek, mert ez az összefoglaló számos tanulmány eredményeit összevetve jutott ezekre a következtetésekre, mely által ezek az eredmények mindenképpen ösztönzőek a nyugati étrend mellőzése és az egészségesebb táplálkozásra való áttérés szempontjából.

Fontos információk